El turisme i el desenvolupament local

El turisme com a desenvolupador local és un concepte molt recorregut al llarg de les últimes dècades, però la qüestió en realitat que ens hauríem de plantejar és si realment ha funcionat com a tal.

En la majoria dels casos la resposta seria negativa, ja que ha desembocat en un tipus de turisme que estava lluny de ser un benefici per la població local. Els casos més freqüents són un turisme massificat, que tot i crear cert benefici econòmic, comporta conseqüències negatives, com la degradació ambiental i esgotament de recursos o la banalització de la cultura de la població; el segon error seria un model turístic que representa una còpia calcada de casos d’èxit i que res té de propi i singular, de manera que no es diferencia de la competència, no desperta suficient interès en la demanda i la població veu com una amenaça.

En canvi, per aconseguir un turisme que dugui a terme aquest desenvolupament local, cal, una planificació que comporti l’aprofitament d’aquells recursos singulars del municipi que el facin únic i autèntic. Per descomptat, aquest turisme ha de ser viable, però sobretot ha d’estar en harmonia amb el municipi i la seva població. Per tant, haurà de ser una activitat que estigui acceptada i recolzada per la població, que sigui sostenible tant ambiental com econòmica i socialment i reverteixi positivament en el municipi.

D’aquesta manera, el turisme pot arribar a crear sinergies suficients per desenvolupar el municipi, aportant:

  • una posada en valor del patrimoni cultural  i natural del municipi,
  • valors educatius i pedagògics del mateix patrimoni,
  • recuperació de la identitat de la població amb el mateix,
  • una gestió més sostenible al propi municipi.

Tot això, a la vegada, aportarà una valoració de la pròpia població vers el seu propi municipi i una identificació amb el mateix.

Cal destacar, però, que tots aquests elements positius només podran ser possibles si el projecte és comú. És a dir, l’administració ha d’actuar com aglutinador de la societat local, però cal que aquella dugui a terme una tasca de col·laboració molt estreta amb el sector privat i, sobretot, de la pròpia població, obrint processos participatius , per a que aquesta es faci seu el projecte. Així es pot crear un discurs del municipi que el faci característic i el diferenciï d’altres, aportant-li autenticitat al projecte.

A Territori Obert, estem convençuts que no tot està perdut. És possible encara una rectificació d’aquells casos que han errat en la seva estratègia i un enfocament correcte per aquells nous que s’hi poden decidir.

Aquesta esmena es pot aconseguir amb una diagnosi prèvia sobre el patrimoni cultural i natural del municipi, que comporti una identificació dels elements més destacables i un discurs homogeni al projecte. D’aquesta manera es podran decidir una estratègia a seguir, actuacions prioritàries, fixació d’objectius i planificació adequats.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Turisme i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s