Reptes per a la gestió turística

Actualment ens trobem en un context de constant retallades i ajustos per part de l’administració, això porta a una incertesa sobre quin serà el futur d’entitats de promoció i gestió turístiques com consorcis, patronats o altres. La psicosi de les tisores s’ha estès molt ràpidament per tot arreu ja que la condició financera de moltes administracions és força delicada. Quina és la sortida a aquesta situació? Com tirar endavant un model deficitari en un moment on es prima l’austeritat econòmica?

Un dels primers punts a incidir seria evitar doblar despeses i esforços. És a dir, no té gaire sentit que existeixi un consorci depenent del Consell Comarcal i un patronat de turisme en cada municipi i que cadascú faci la seva; sense oblidar que les Diputacions també solen tenir departament de turisme. Aquest batibull de departaments i organismes no faciliten l’entesa, dupliquen despeses i esforços i fan que no hi hagi una línia clara a seguir. La gestió turística, evidentment, ha de tenir una visió general del territori per després diferenciar-se segons la regió o municipi, però no té cap sentit que les estratègies d’un ens superior ignorin tots els esforços i marques creades en les diferents zones del territori; i viceversa, l’entitat local en ignorar les estratègies que provenen d’una altra supralocal, perd una sinergia creada que li podria donar un impuls més gran en la seva promoció.

Cal una visió global i una actuació local. La visió global ha de donar les línies mestres i ser suficientment general per no oblidar les aspiracions i característiques diverses del territori. L’actuació local ha de tenir en compte les línies generals fixades i la repercussió de les seves accions. Perquè, sí, les accions d’un municipi tenen una repercussió directa en el seu veí. Els territoris estan estretament connectats i cal tenir en compte allò que tenim al voltant. Les entitats de gestió han d’aconseguir una coordinació en la generació d’estratègies des del diferents nivells administratius.

Una altre element sobre el que reflexionar és la possibilitat de mancomunar serveis i recursos. D’aquesta manera es redueixen costos i es propicia una millor gestió dels recursos. Perquè si uns municipis que estan a tocar i comparteixen característiques econòmiques, un paisatge i territori en comú i una història i tradició cultural no haurien de mancomunar serveis en aquelles necessitats comunes?

Aquests ens de gestió tampoc poden oblidar al sector privat. Aquest és el que viu del turisme i el que el nodreix a la vegada. Cal que l’administració escolti la seva opinió i faci seus els neguits d’aquests. S’ha de canviar la forma de gestionar les destinacions des de tots els punts de vista. La innovació es troba també en canviar la manera de veure allò que ens envolta, en les relacions amb el territori i també entre les persones i empreses. Ens trobem en un moment de transició cap a un nou model econòmic i de societat, on la competència desapareix per donar pas al coworking i cobranding. Si l’objectiu és el mateix o similar, perquè barallar-se per un trosset minúscul de pastís quan ajuntant esforços es pot repartir el doble del mateix.

D’altra banda, s’ha de tenir en compte l’efecte del turisme en un territori: hi ha una gran part de sectors econòmics que indirectament se’n beneficien que queden fora de la mateixa gestió. Cal començar a comptar amb agricultors, ramaders, comerciants, sector cultural, artesans i altres professionals que puguin tenir-hi alguna cosa a dir.

Però unir forces no vol dir pensar només els sectors econòmics, els municipis estan habitats per persones que tenen unes inquietuds i aspiracions per la comunitat on viuen. Aquestes persones són les que millor coneixen i valoren el territori. Són les usuàries dels serveis i infraestructures, les que dia a dia estan en aquell indret. Per tant, haurien de poder decidir sobre el que es fa en el seu territori, les seves aspiracions haurien de tenir-se en compte a l’hora de decidir com es gestionarà la destinació per als turistes. Una població local en contra del turista sempre comporta tensions i mala convivència que acaba amb una mala imatge de la destinació i la seva davallada i decadència.

En resum, es necessari no perdre la perspectiva del futur que es desitja pel territori i els nostres municipis per la conjuntura econòmica. El futur no s’acaba en els pròxims 4 anys, va més enllà i si volem que les properes generacions tinguin oportunitats haurem de començar a pensar en com gestionem aquesta crisi que està fent estralls en la nostra economia. Però que també és una gran oportunitat per adonar-nos de tot allò que hem estat fent malament fins ara. Cal aprofitar aquesta oportunitat i liderar el canvi cap a una nova economia sostenible i responsable que tingui en compte el seu entorn i les persones que hi viuen.

Versión en castellano: Retos para la gestión turística

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Territori, Turisme i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Reptes per a la gestió turística

  1. Jordi Seró ha dit:

    Em sona aquest article…. sobretot el paragraf:
    ” Una altre element sobre el que reflexionar és la possibilitat de mancomunar serveis i recursos. D’aquesta manera es redueixen costos i es propicia una millor gestió dels recursos. Perquè si uns municipis que estan a tocar i comparteixen característiques econòmiques, un paisatge i territori en comú i una història i tradició cultural no haurien de mancomunar serveis en aquelles necessitats comunes?”
    😉

    • Anna Abadia Martí ha dit:

      Bona tarda, Jordi! Gràcies pel comentari! Sí, som coneixedors de la vostra excel·lent feina amb INSITU (http://www.in-situ.cat/)Per sort hi ha professionals com vosaltres que treballeu per la innovació de la gestió turística i cultural, però encara queda molta feina per fer!
      Salut!

  2. Ignacio Fernandez Dosil ha dit:

    Hola Anna: tienes la posibilidad de “colgar” tus reflexiones en castellano. Gracias desde Galicia.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s