El Penedès, territori d’oportunitat

El Penedès, i al fons, Montserrat

Els darrers anys, el Penedès ha estat un dels territoris més castigats amb infraestructures, polígons industrials i afectat plenament pel creixement i especulació urbanística. Ha estat sotmès a una voràgine tan gran que als seus habitants no els ha donat temps de parar a pensar cap on volien anar i que en farien d’aquell territori fet a pedaços. La voràgine ha estat finalment aturada degut a la crisi que vivim; però tota crisi té un costat positiu, sempre implica un canvi. És un moment d’impàs en el que hi ha qui sobreviu perquè hi veu les oportunitats i altres que es queden enrere i les deixen escapar.

En aquest context, divendres 25 i dissabte 26 de maig va tenir lloc la 5a Jornada de la #Pendesfera a Vallformosa, com a tema conductor l’e-turisme. Va començar divendres amb una demostració de com fer un tast de vi online de la mà de WinePleasures. Dissabte, ja amb un caràcter més formatiu, @quadricula ens va parlar de mobilitat per a les empreses, del interessant mercat encara per explotar de l’autocaravanisme, d’innovar o morir i, finalment de l’oportunitat del enoturisme. Tot la jornada enfocada a repensar un territori ple de recursos i oportunitats que fa massa temps que no s’aprofiten. Moltes i interessants idees ens vam endur cap a casa, jo em quedo amb la innovació i col·laboració. Tal i com començava la seva intervenció en @carlesmera, últim ponent de la jornada, afirmant: sense cooperació no s’anirà enlloc.

Efectivament, el Penedès necessita innovar i reinventar-se. El turisme seria una bona opció, ja que en l’actualitat l’enoturisme està en auge, el territori està en una situació privilegiada, té molts recursos a aprofitar i a més viu una situació d’estancament econòmic i precarietat social arrel de la crisi.

Aquesta reinvenció no servirà de res si no col·laboren tots els agents i organitzacions del territori. Es necessari abandonar la imatge de competència del veí que fa un producte similar al nostre i que ens pot treure vendes, a l’hora de donar-se a conèixer en el mercat, s’ha d’anar tots a la una per unir esforços en la mateixa direcció, només d’aquesta manera serà possible aquest posicionament en el mercat. D’altra banda, cal crear un discurs conjunt que aporti una diferenciació i li doni un sentit unitari a la destinació per donar-li visibilitat en el mercat i, d’aquest manera, la demanda, és a dir, el turista pugui identificar el Penedès com una destinació.

La resta és pensar en els recursos del propi territori i implementar-los per a crear aquests productes turístics, ja que de recursos i bones idees, el Penedès n’és ple. Si pensem en el Gran Penedès, aquell que arriba fins el mar, els recursos són molt amplis, des de la vinya, cellers amb vi de qualitat i paisatge vitivinícola, rutes, fins patrimoni cultural, gastronomia, sol i platja i altres productes agrícoles susceptibles de donar-los-hi un valor afegit, com poden ser les oliveres o garrofers. És a dir, els recursos del territori són enormes, només cal pensar com gestionar-los de manera sostenible i responsable i com crear productes de gran valor afegit i qualitat.

Val a dir, que a més de molts recursos, iniciatives i innovació ja n’hi ha dins del propi territori; hi ha veus crítiques que comencen a reclamar que el Penedès s’ha de moure. Veus i iniciatives, unes noves i altres que fa temps que funcionen a la xarxa com ara la Viniesfera, Les Quatre Fonts, Discover Penedès, Cultura Penedès o Territori Penedes a twitter. També iniciatives innovadores com Art Cava, o establiments que fa temps que funcionen i busquen diferenciar-se i donar un producte de qualitat com Ca La Florinda o reformular-se com Vallformosa que ha canviat tota la línia de vins i a més segueix una política de compromís amb la responsabilitat social.

La qüestió és unir esforços entre territoris i treballar conjuntament: la costa pot beneficiar-se renovant la demanda amb l’oferta de nous productes relacionats amb la enogastronomia, cultura o les rutes del seu interior; i aquest, a més de vertebrar millor la seva pròpia demanda, aprofitar aquest turista proper de la platja, que ja no només està interessat en el Sol i Platja, que cada cop més, busca altres activitats a realitzar, activitats que l’aportin una experiència única i que el facin tornar.

Així que, sí, el Penedès és un territori d’oportunitats que, més que mai ha d’aprofitar la situació actual i reinventar-se, cap a un nou model més sostenible i que aporti un valor al territori, revertint en el mateix i creant sinergies econòmiques, culturals i socials positives. El camí serà llarg i difícil, però cal seguir-lo per avançar en el futur. Ens posem a treballar?

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Cultura, Innovació, Paisatge, Slow, Territori, Turisme i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a El Penedès, territori d’oportunitat

  1. Carles Mera ha dit:

    Per a començar m’agradat molt el teu post, i estic totalment d’acord amb tu.
    Actualment sempre utilitzo una paraula, que la vaig aprendrà en una conferencia de Ferra Adrià, CONCEPTUALITZACIÓ.
    El Penedès en aquest moments l’hi fa falta conceptualitzar-lo.
    A nivell territorial: una nova demarcació, nous actors..
    A nivell empresarial: un nou mercat, un nou client amb una mentalitat diferent, una nova cultura empresarial.
    Si aconseguim saber qui som, saber que volem i ho sabem explicar l’èxit està assegurat.

    • Anna Abadia Martí ha dit:

      Moltes gràcies, Carles!
      Doncs sí, sense saber qui som, no sabrem mai ni que volem ni tampoc ho podrem explicar. Així que ens haurem de posar a treballar per arribar a aquesta conceptualització! Salut i moltes gràcies pel comentari!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s